fbpx

Zanedbaná výmena pneumatík môže vyjsť draho

V zime narastá riziko nehody až šesťnásobne. Je to z dôvodov sťaženej viditeľnosti a tiež manévrovateľnosti na vozovke pokrytej snehom alebo mrznúcim dažďom. Ak spôsobí šofér nehodu a zistí sa, že nebolo urobené prezutie pneumatík, a teda dôvodom bola jazda na letných pneumatikách riskuje pokutu od policajtov. Ale tým to nekončí. Viete, koľko môže stáť zanedbaná obyčajná výmena pneumatík?

Pokutou to nekončí

V prípade, ak spôsobí šofér nehodu, z povinného zmluvného poistenia auta poisťovňa hradí spôsobenú škodu. V poistných podmienkach v prípade poistenia PZP a havarijného poistenia nenájdete predpis na používanie typu pneumatík. Nájdete tu však odkaz zaväzujúci poisteného dodržiavať všeobecné záväzné predpisy a tým je i zákon o cestnej premávke. V prípade jeho porušenia a najmä ak poisťovňa zistí priamy súvis so vznikom nehody, môže poisťovňa pristúpiť ku kráteniu poistného plnenia. V prípade PZP môže dôjsť k regresnému konaniu. To znamená, že časť škody alebo aj celú škodu budete musieť zaplatiť vy a nie poisťovňa.

Celoročky alebo radšej výmena pneumatík

Často býva i otázka na používanie celoročných pneumatík. Tie pokiaľ spĺňajú normy a všeobecné záväzné predpisy tak aj z pohľadu poistenia PZP a havarijného poistenia nebude problém v prípade poistného plnenia. Každopádne sa odporúča tento druh pneumatík používať len v miernych podmienkach (v oblastiach kde sneh a ľad je skôr raritou), keďže ich vlastnosti sú v zime priemerné, oproti použitiu čisto zimných pneumatík.

Prečo používať zimné gumy?

Povinnosť používať pneumatiky určené pre zimnú premávku nájdeme v §38, ods. 1), zákon č. 8/2009 Z.z. Ak sa na vozovke nachádza súvislá snehová vrstva, ľad alebo námraza, vodič motorového vozidla kategórie M1 a N120) môže také vozidlo použiť v cestnej premávke, len ak je toto vozidlo na všetkých nápravách vybavené pneumatikami na jazdu na snehu označené podľa zákona a motorové vozidlá kategórie M2, M3, N2 a N3 musia byť vybavené takými pneumatikami aspoň na jednej z hnacích náprav v čase od 15. novembra do 31. marca a v prípadoch, ktoré určuje zákon.

Dôležité je vedieť, že zimná pneumatika je konštrukčne iná ako letná pneumatika. Zimná pneumatika je vyrobená z gumenej zmesi, ktorá je oveľa mäkšia ako letná. Dezén zimnej pneumatiky má oveľa viac drážok v oblasti dezénu a tiež špeciálne drážky, ktorých úlohou je odvádzať kašovitý a topiaci sa sneh.

Rady na záver

– V zime používajte radšej zimné pneumatiky. Tzv. celoročky, teda pneumatiky určené pre celoročné používanie, nepoužívajte v horských a podhorských oblastiach. Vlastnosti celoročných pneumatík sú priemerné oproti čisto zimným pneumatikám. Výmena pneumatík sa oplatí aj pre vlastnú bezpečnosť.

– Podmienky používania zimných pneumatík sú v rámci EÚ upravené rozdielne. Pred jazdou v zime do zahraničia si dopredu zistite aké sú podmienky v danom štáte.

Zdieľajte:

Facebook
LinkedIn
Email

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

podľa výberu

Súvisiace články

Zostaňme v spojení

Pracujem ako finančný a realitný konzultant spoločnosti Broker Consulting, a.s. so sídlom Pribinova 25, 81109 Bratislava, Slovenská republika, IČO: 36 651 419, Register: Obchodný register Okresného súdu Bratislava I, oddiel: Sa, vložka č.: 4675/B. Broker Consutling, a. s. je samostatným finančným agentom zapísaným v registri vednom Národnou bankou Slovenska pod registračným číslom 25983. Registráciu je možné overiť na webovom sídle Národnej banky Slovenska www.nbs.sk.

Činnosť vykonávam ako podriadený finančný agent RNDr. Ivan Sedilek s.r.o., so sídlom Matúšova 20, Bratislava 81104, Vložka číslo:  98419/B, IČO: 47726504, zapísaným v registri vednom Národnou bankou Slovenska pod registračným číslom 186494. Registráciu je možné overiť na webovom sídle Národnej banky Slovenska www.nbs.sk.

Všetky práva vyhradené RNDr. Ivan Sedilek, s.r.o. a Broker Consulting, a.s.